اختراع مربوط به ساندویچ پانل کامپوزیت به خصوص برای پوسته بدنه کابین هواپیما یا بال گرد است که هسته تو خالی بین دو پوسته با پوش فیبری کامپوزیت می باشد . در طراحی و ساخت بال گرد ، قطار ، کابین هواپیما مشکل دیرینه ای وجود دارد و آن سر و صدای بیش از حد موتور و رتور اصلی است . این اختراع برای کاهش سر و صدا و بار گذاری پوشش ها و پانل های دیوار داخلی کابین هلیکوپتر ساخته شده است و ساختار نوسانات کم سر و صدا در کابین است .
با این حال استفاده از این پانل و ساخت و ساز و نصب آن ها مستم هزینه های هنگفت است . همچنین باعث وزن بیشتر هلیکوپتر می شود . در ساخت دیواره داخلی هلیکوپتر باید از نوعی عایق صدا در ساندویچ پانل استفاده شود . ساختار شناخته شده شامل یک لایه فیبر کامپوزیت است که به صورت لانه زنبوری است . یک حفره در روی پوسته ایجاد می شود ، ارائه چنین حفره ای در روی پوسته سرو صدای اضافی را جذب می کند و مانند یک عایق عمل کرده . این حفره برای محدود کردن فرکانس ناشی از سر و صدا است .
با این حال این ساخت و ساز معایبی نیز دارد ، اگر هر چیزی از حفره رد شود باعث پارگی فیبر و الیاف کامپوزیتی می شود ، در نتیجه قدرت ساندویچ پانل را کاهش می دهد . به خصوص اگر چگالی حفره نسبتا بزرگ باشد . علاوه بر این تعمیر آن نیاز به هزینه بیشتر و یا حتی جایگزین کردن کامپوزیت است . این حفره باز موجب جذب رطوبت و گرد و غبار و نفوذ آن ها به داخل کابین می شود . در نتیجه وزن سازه افزایش می یابد . شاید در طول زمان به کاهش سر و صدا کمک کند ، اما هر چه سریع تر منجر به تنزل سازه می شود .
هدف از این اختراع ساخت ساندویچ پانل کامپوزیت با عایق صدا و وزن سبک و هزینه کمتر است . پوشش کامپوزیت در پوسته اول و دوم از فیبر خالص است و هسته آن تو خالی است . این فیبر خالص کامپوزیت باعث انعطاف پذیری بیشتر پانل می شود . دلایل کاهش هزینه ، پوشش پوسته کامپوزیت است که از الیاف شیشه ای می باشد و به صورت کامپوزیت جامد در آمده است . این پوسته فیبر خالص با هسته تو خالی درونی باعث جذب سر و صدا می شود . علاوه بر این باعث سبکی وزن ، قدرت بالا و سفتی پانل می شود . در نتیجه هزینه تولید آن هم کاهش می یابد .
می توان بدون نیاز به تولید حفره این پوشش را انجام داد . این کامپوزیت در زمینه ساخت هلیکوپتر بسیار عالی است ، چون عایق صوتی بالایی دارد و قدرت بیشتری در سازه وجود دارد . به منظور ارائه موثر ترین حفاظ در برابر جذب سر و صدا می توان از پوشش جامد یا پوشش الیاف خالص استفاده کرد . در این پوشش 95 % تا نزدیک 100 % از سر و صدا کاسته می شود و همچنین از نفوذ گرد و غبار و رطوبت به داخل سلول جلوگیری می شود .
برای کاهش وزن نیز در هر دو پوسته داخلی و خارجی همان طور که گفته شد می توان از فیبر خالص استفاده کرد . این فیبر خاصیت انعطاف پذیری دارد . چنین پانل هایی یک سطح مسطح و صاف را در داخل کابین تشکیل می دهند و باعث سبکی وزن سازه می شوند . همچنین این ساندویچ پانل ها برای قاب سازی ، دیواره های داخلی و خارجی به کار می رود . مثلا برای بدنه هواپیما چون تحمل فشار بار های جانبی را دارد و همچنین استحکام بالا و وزن سبکی دارد .
UPS Avio 4000 – 10-40 kVA OnLine EXIMPOWER ITALY
کامپوزیت ,، ,صدا ,پوسته ,پانل ,سر ,می شود ,سر و ,و صدا ,فیبر خالص ,است این
درباره این سایت